Сечење колача на Духове испред цркве Покрова Пресвете Богородице у Београду 4. јуна 2012. Има ли лепшег сплета?

петак, 26. мај 2017.

МУКЕ ЈЕДНОГ МИНИСТАРСТВА КУЛТУРЕ

         Да ли је политика у Србији јача од сваке памети? Ево једног кратког текста колико то може бити опасно на много ширем плану, чак до губљења националног идентитета.

        Наиме за 26. мај 2017. у 10 сати био је заказан протест подршке националном ансамблу "Коло". Повод је написан овде. Укратко би се могло препричати овако: Србија треба да се представи на репрезентативном фестивалу “Пут свиле“ у Сијану, Кина, у периоду 3-7. јуна као ПОЧАСНА ЗЕМЉА УЧЕСНИЦА. На отварању, на српском штанду и, наравно, на самом фестивалу, неко би требало да представља српску културу. Ко ће то бити, одређивало је Министарство културе. Међутим, у јавности се прича да се човек близак политици, Горан Триван, изборио да не буде како би било нормално, него како је њему мило. И Министарство културе је одабрало фолклорни ансамбл аматерског друштва "Лола" из Београда (избрисали му оно "Иво Рибар" како се друштво звало док сам и ја у њему играла. Ваљда се стидели, шта ли...). И то не би било ништа страшно, да држава, баш преко тог министарства, не финансира национални ансамбл игара и песама "Коло", који, по потенцијалу, може да смаже за доручак све аматере света, а не Београда. По потенцијалу, наглашавам. 

         Да лудило буде потпуно, потребне су ситнице. По одлуци да "Лола" иде у Кину, Горан Триван (не знам шта је он сада у "Лоли", кажу да је директор),  позвао је "Коло" да да шест костима за изложбу у Кини. Па ако немаш с чим, где си пош`о?! Директор "Кола" се побунио, обратио се медијима и рекао је нешто веома важно: да су му у Министарству културе рекли "да ћути, или ће га разрешити", а онда је Министарство то демантовало, чиме је циркус добио круну.

        Горан Триван је био, чини ми се, председник Омладинске организације Србије у време Слобе Милошевића. У време оне најцрње инфлације, ОКУД "Лола" (сад је АКУД) је реновирано за милионе марака (златкаста штукатура и гоблен-мебл на столицама и тако то. У то време, бес невиђени). Ту кад би улетела ревизија, камен на камену не знам да ли би остао. Али шта је овде, ипак, најопасније? 


        Аматерско друшзво "Лола" је, тих деведесетих, из професионалног ансамбла "Коло" преузело шефа играча, а, мислим, и шефа оркестра, али тако да су обојица радила у оба ансамбла. Причало се да је томе кумовала Мира Марковић.  За оркестар, морам да признам, нисам баш сигурна, за играче јесам, јер се човек који је тада радио и са једним и са другим играчким ансамблом, зове Велимир Аговски, познајем га. Кад сам постала директор "Кола", претио ми је, па је пријављен полицији. И сам је отишао из "Кола", дао отказ и прешао у "Лолу". Морао је. Али, шта је онда урадио? Пренео је најлепше кореографије из "Кола" у "Лолу"!  За њега не постији никакав закон, очигледно. Ни државни, ни Божји. Он је ауторска дела из "Кола" сам прогласио за јавно добро после 50 година, а у закону лепо пише 70! Нема још ни 70 година како је "Коло" настало, а камоли неке кореографије. Па то у Тунгузији нема! И сад то неко шаље у Кину да нас представља! Успут је мењао шта је хтео. У Ници је, на пример, "Лолин" ансамбл на улици играо "Колово" Тројно, у коме се надмећу две мушке тројке, али је Аговски сам додао и - девојке. Тај шок који је изазвао снимак овога наступа (у Јутрањем програму РТС) код бивших играча, не да се описати. Да зло буде потпуно, девојкама је обукао влашке делове ношње (кецеље), а момци играју у шопским! Аутор кореографије "Тројно" мора да се у гробу окреће. Обашка што је игра потпуно измишљена по принципу "како се загревао мали Соле, па му Соковранка рекла да "фиксира то"". А о томе да су незаконито коришћење овог ауторског дела и његова измена - кривична дела (Чл.198 Кривичног законика) да и не говорим. Нећу да заборавим следеће: ми за министра културе имамо - правника. Па, бре, човече Божји, колико имаш правника у Министарству?! Шта ти је државни секретар по струци? Седите и погледајте репертоар "Лоле" и "Кола" и утврдите да ли у "Лоли" има основа за кривичну пријаву по основу крађе и прекрајања ауторског дела чије право коришћење још увек има искључиво Ансамбл "Коло". Или ће у Кини да буду представљена и - кривична дела? Ако Министарство  уопште сме да писне... Шта ми уопште шаљемо у Кину...?! Боже благи! Божееее благи!

 

         Али, то није највећи црњак. Највећи црњак је што је до скора, не знам да ли је и данас, можда више није тако, Аговски ПОНОВО присутан у оба ансамбла. Њему би требало да буде  свеједно ко ће да иде у Кину. То што су играчи "Кола", стари сигурно, а садашњи како ко, незадовољни квалитетом игре овог ансабла, то такође није интересантно Министарству културе. Њима је једино важно да се не таласа, чини ми се. А ако се заталаса, они ће једноставно све да свале на дирекора "Кола" Владимира Декића што неће да ћути овим поводом. А како Декић ради, и шта уопште ради у "Колу" у то се Министарство уопште није упуштало. О раду Управног и Надзорног одбора да и не причам...

        Јесу ово све црњаци и лудило, али то крије и много већу трагедију српске културе: Ни "Коло" нема доказе о аутентичности игара (тонски и видео запис са терена или навођење коришћене литературе у експликацији пре постављања кореографије), а камоли аматери. Допис са изјавом "нема доказа о аутентичности корака" добила сам од самог "Кола" као званичан допис, посредством поверника за информације од јавног значаја Родољуба Шабића и самог Министарства културе (у ранијем сазиву). Ово садашње, пак, Министарство културе, уместо да му је ова чињеница на првом месту, у срамном препуцавању (линкови: 1, 2, прочитати обавезно, јер је важно) са садашњим директором "Кола" Владимиром Декићем, дистанцира Декића од чланова ансамбла који су "чувари традиције", кажем, уопште се не упуштајући у то шта је у "Колу" оригинал, а шта није. 

         (Сад морам мало на српском, опростите) Које, бре, традиције су они чувари?! Чланови ансамбла раде шта им управа каже. Шта је у "Колу" аутентично? То је углавном  женска ношња; музика је већ шарена, и компонована и оригинална, али кораци, игра..?! А то им је основна делатност! Коју школу има Декићев "тим" на који је тако поносан, а који се стара о очувању традиције?! То ме интересује дословце - дакле, име и образовање. Док тај "тим" ради мимо контроле Министарства културе, или бар увида у "чување традиције", дотле се аутентична игра затире у народу, а стил и уиграност игнорише и у аматеризму, и професионалном ансамблу. Е, то је трагедија... О традиционалној култури у "Лоли" нећу ни да причам, јер ово није прича о аматерима, него о односу Министарства према државној институцији која би требало да буде стегоноша у борби за очување идентитета, посебно у време ове глобалне унификације културе...

        Напомињем да брига о очувању традиције није проблем само актуелног Министарства културе. Не. Апсолутно - не! Па ово Министарство је суво злато спрам претходних. Ови сада само - не знају довољно о фолклору. Али - много не знају. Мноооогоооо! Нажалост! Они калпе Декића због тога што не комуницира директно са Министарством, него се обратио јавности преко медија. И што се обраћа преко "неовлашћене" Фб странице (јер се на тој страници протестује против власти), а прима плату из буџета. Мајке ти? Па ако прима плату, није продао душу за те паре. (Браним га за ово. За оно друго - не!)  Питање је да ли је била могућна комуникација, ако је одлучено да иде "Лола" уместо "Кола". Него шта ће него да протестује?! Него шта ће? Јер, ово јесте национална брука. Да су људи из Министарства једном људски одгледали "Лолин" концерт, видели би да је темпо аматера толико убрзан у односу на нормалу, да томе фали само Чарли Чаплин. И то да представља Србију у Кини?! Удри! Држ` га! Не дај га?! ТО?! А плус је питање шта ће ту још бити са мазнутог "Коловог" репертоара...? Дакле, ово јесте национална срамота. Ја не знам одакле држави уопште идеја да разоговара о овоме и са аматерима и са професионалцима...

          Али ни то није највећа брука... (Не могу више ни да градирам!). Еј, бре, мајстори! Како ово можете да спочитавате директору "Кола" сад, кад је  АПСОЛУТНО у праву, а против њега је пре годину дана, не знам ни ја кад, поднета кривична пријава због пословања у "Колу", а да вас то уопште не тангира?! Је л` то нормално?! Да ли ја, као бивши директор "Кола", као доктор наука са пензијом од 19.700 динара (која је толика због оног што нисам устала из болесничке постеље од како сам отишла из  "Кола" до одласка у старачку пензију), треба да вам пишам шта треба да радите?! Уозбиљите се, људи. Можете ви то. Морате. Једном нећете бити на власти, па гледајте по чему ће да вас памте. Или да вас калпе...

          Који ће нама овакво Министарство? Па стварно... Овакво, са "Лолом" на челу - не! НЕ!

         Мада... Људи, морам нешто да признам: у овом сазиву Министарства има златних људи, сјајних стручних сарадника, који се очигледно ништа не питају. И то могу да разумем... Не одобравам, али разумем. Међутим, бре, у Министарству очигледно не знају довољно о овој врсти сценске уметности. Е, ТО је стра-шно. То је опасно. То је недопустиво. И то није проблем само Министарства културе, него пре свега ФДУ које и даје кадар за културу. Не може професор, који предаје управљање културом на том факултету, да напише уџбеник за студенте у коме се наводи да је "Фрула" (у то време један тезгарошки, полуприватни ансамбл) "једини професионални фолклорни ансамбл у Србији". Оно... Може свашта. Али то ће све "Колу" да се освети. А тиме и - свима нама. Јер, ми смо ти студенти, само сам ја, хвала Богу, још нешто учила. Па зар ми треба да уништавамо сопствену земљу, јер су нас погрешно учили?

       Дакле...  Кад је дошло дотле да је боље да Србију у свету представља "Лола" него "Коло", онда је ту свака памет вишак. Вишак је и питање "Како је Министарство допустило да се деси да "Лола" буде репрезентативнија од "Кола", чак и да је тако?". Свом собом тврдим да су Колаши светска играчка сила, али су изгубили уметнички идентитет захваљујући, не неспособним управама, него Министарствима културе која су постављала такве управе... 

          Чак и да смене Декића, шта је са традицијом на сцени? Ко има довољно знања о томе? То питање ће, изгледа, доћи на дневни ред тек кад Тужилаштво и полиција заврше своје поступке везане за "чуваре традиције". А до тада - ко жив, ко мртав. Али има и мртвих који сведоче о страхотама у "Колу" на која Министарство за културу није реаговало.

PS  Овлаш пређох преко текста у "Данасу" о томе како је било на овом протесту. Изашао министар пред људе који су протестовали, што је лепо, и рекао да ће аматери ићи на пут свиле, јер Министарство културе није додељивало средства, "па је тако испало", што није лепо. То што Министарство није додељивало средства, не значи да гори треба да нас представља у свету...

Машала, што би рекли Турци. Значи ли то, колико пара - толико музике? Или то значи да државу може да представља свако ко нађе паре за то? Или је држави јефтиније да свуда иду аматери (њима не морају да се исплате дневнице), кад већ, до душе мимо закона, играју, условно речено, исто што и "Коло"? У крајњој консеквенци, да ли ће наредни фестивали аматерског фолклора у Србији имати једну једину пропозицију - што боље одиграти тачке нашег јединог професионалног ансамбла? И шта ће онда бити с Колашима? Чини се да је мечка заиграла и пред њиховим вратима. И то по некој космичкој правди, због понашања "У се, на се и пода се".  Ништа њих мимо њих није интересовало. 

Сваког мора да интересује шта се дешава у култури, као што људи у култури морају да знају да нису незаменљиви и недодирљиви. Ово је фантастична илустрација тога. И опомена. Што би рекао владика Атанасије "А Бог кад опомиње, он удара, па не знаш шта те је снашло". Још увек је ово блага опомена, па, Колаши - прст на чело.

Бог нека чува Колаше. Сада и увек.